Käesoleva õppematerjaliga soovitakse anda panus Eesti laste diferentseeritud õppesse, kus lasteaiaõpetaja saaks igapäevatöös kasutada abimaterjali laste erinevuste arvestamiseks õppetegevuste kavandamisel. Sellest lähtuvalt on antud õppematerjalina koostatud 6-7-aastaste laste õpetamise jaoks kolme erinevat arengutaset toetavad õppematerjalid. Õppematerjal on mõeldud selleks, et õpetaja saab oma tegevustes arvestada nii nö eakohaselt arenenud laste, kui ka nende lastega, kes vajavad arengu toetamisel rohkem
õpetajapoolset tuge või kelle kognitiivse arengu näitajad on kõrgemad kui eakaaslastel.
Käesoleva õppematerjali koostamisel lähtuti Koolieelse lasteasutuse riiklikust õppekavast (2008) ning ka õppekava juurde kuuluvast käsiraamatust „Õppe- ja kasvatustegevuse valdkonnad“ (Kulderknup, 2008). Selleks, et luua võrdsed võimalused õppijate eduks, koostati õppematerjalid kolmes erinevas raskusastmes, mis kodeeriti kolme erineva värviga:
Tegevused on planeeritud erinevate raskusastmetega, et õpetajatel oleks kergem õppetegevusi laste jaoks kohandada ning arvestada laste vajaduste ja tugevustega. Värvikoodide süsteem loodi selleks, et oleks visuaalselt kergemini haaratav ning tähendus oleks ainult õpetajale teada. Sellest tulenevalt lähtuti õppematerjali loomisel Universaalse Disaini põhimõtetest. Näiteks põimiti õppetegevustesse sisse ka videosid ja heliklippe, mis aitab õppesisu muuta õppijale lihtsamalt arusaadavamaks. (Morin, 2018) Astmeline õpe annab andekatele võimaluse kiiremini edasi liikuda ning vähem andekaid on võimalik toetada individuaalselt. (Vinter, 2014)
Õppematerjal sisaldab kaheksat tegevuskava järgmistel teemadel: “Minu pere”; “Eesti linnud”; “Minu keha”; “Eesti loomad”; “Eesti Vabariik”; “Emotsioonid ja tunded”; “Aastaring”; “Kosmos”. Tegevuskavadesse koostatud õppetegevused põhinevad Koolieelse lasteasutuse riiklikus õppekavas väljatoodud õppevaldkondadel: mina ja keskkond; keel ja kõne; matemaatika; kunst; muusika; liikumine. Kõik tegevuskavad algavad tegevuskava teema nimetusega, näiteks “Minu pere”, “Eesti Vabariik”. Seejärel jaguneb tegevuskava tegevuspesadeks: kirjapesa; matemaatikapesa; lugemispesa; muusika; liikumine; kunstipesa. Kirjapesas on tegevused, mis on seotud lapse kirjaoskuse arendamisega. Näiteks kirja-eelharjutused, ärakiri, häälimise järgi kirjutamine. Lugemispesas on tegevused, mis on seotud lugemisega - lausete/sõnade kokkulugemine, tähed. Muusikapesa on seotud muusika kuulamise või laulmisega. Liikumispesas on liikumisega seonduvad tegevused, näiteks tantsud, ringmängud, liikumismängud. Kunstipesas on tegevused, mis on seotud käelise tegevusega, näiteks meisterdamine, joonistamine, maalimine, voolimine jms. Paljud tegevused on liidetud mitme tegevuspesaga. Näiteks on tihti muusika ja liikumistegevused omavahel lõimitud. Tihti on ka kirja- ja lugemispesa tegevused omavahel lõimitud ning mõnikord on need lõimitud omakorda veel näiteks matemaatika või kunstiga.
Tegevuskavad sisaldavad tegevuste eesmärke, tegevuseks vajalikke vahendeid, õpetaja ettevalmistuse ning õppetegevuste kirjeldust kolmes raskusastmes, töölehti ja lisamaterjale teema kohta. Tegevuskavades on ka mõned õppetegevused, mis on ühes raskusastmes, kuid tegevuse kirjelduse ette on pandud kõikide raskusastmete värvid. See on sedasi seetõttu, et kogu tegevus on sobilik kõikidele raskusastmetele. Näiteks mõne jutu kuulamine või osad kunstitegevused, milles on olulisemal kohal just protsess, mitte tulemus. Tegevuskavades olevad lisamaterjalid on mõeldud teemakohase informatsiooni leidmiseks ja rikastamiseks.
Soovime kõikidele õpetajatele mugavat õppematerjali kasutamist ning huvitavat teekonda kohandatud õppe läbiviimisel!
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar