pühapäev, 1. märts 2020

KUNST; KEEL JA KÕNE; MATEMAATIKA



Tegevus 1 “Munakarbist hambad”

Vahendid: munakarp punane paber valge guaššvärv liimipüstol ja liim lõng, niit, pael vms.

Munakarbist ja värvilisest paberist hammaste mudelite abil saab lastele selgitada ja harjutada hammaste puhastamise tehnikat. Sobib hästi hambaniidi kasutamise tehnika harjutamiseks.

Miks on vaja hambavahesid hambaniidiga puhastada?

Mis juhtub, kui hambavahesid korralikult ei puhasta?


Vastus: hammaste vahele koguneb toiduosakesi, mida hambaharjaga harjates kätte ei saa, ning mis moodustavad bakteritele korraliku „toidulaua“. See omakorda tekitab soodsa keskkonna hambaaukude tekkeks just hammaste vahele, kus neid on keeruline näha ja ravida.

Lapsed lõikavad punasest paberist suu. Õpetaja või lapsed eemaldavad munakarbi pooled teineteisest. Vaja läheb poolt, milles on munapesad. Munapesad võib soovi korral värvida valgeks. Lapsed pööravad munapesadega karbi nii, et pesad jäävad püsti nagu hambad. Lapsed lõikavad selle karbi poole pikkupidi pooleks, nii et jääb vaid üks rida „hambaid“ ning eemaldavad kõrgemad ääred. Teist hambarida saab mänguks kasutada teine laps. Õpetaja aitab liimida „hambad“ ettevalmistatud suule. Kasutades lõnga, niiti, paela vms harjutavad lapsed õpetaja eeskujul ja juhendamisel hambavahede niiditamist.

Õpetaja palub lapsel värviliste paberite hulgast leida punase paberi. Õpetaja aitab munakarbi pooled teineteisest eraldada. Laps lõikab paberist suu välja. Õpetaja aitab munakarbist hambad lõigata.

 Laps lõikab paberist suu ning munakarbist hambad ning eemaldab kõrgemad ääred.

Allikas: Talvik, L. Ermo, S. Vald, K. Kuldmaa, A. (2018). Hambatarkused- koolieelse lasteasutuse õpetaja metoodiline juhend




Tegevus 2 “Organid inimese kehas”

Vahendid: Plastiliin, papp, käärid

Papi peale inimese keha joonistamine šablooniga ja selle välja lõikamine. Seejärel hakatakse joonise järgi voolima kehale organeid.

Voolib joonise järgi inimese kehale plastiliinist organid ja kinnitab need ettelõigatud inimese kehale.

Joonistab šablooni järgi inimese keha kuju, lõikab selle välja, voolib joonise järgi inimese kehale plastiliinist organid ja kinnitab need kehale.









Tegevus 3 “Pabersuu meisterdamine”



Vahendid: valge papptaldrik (lainelise servaga), pliiats, käärid, punane paber, liim, guaššvärvid, plastiliin

Lapsed meisterdavad suu ja erinevaid toite ning jooke, millega mängides suureneb nende teadlikkus sellest, millised toidud ja joogid on tervisele head ning milliseid peaks sööma vähem.

Laps voldib papptaldriku pooleks. Taldriku lainelisele servale joonte peale märgib hariliku pliiatsiga kümne hamba piirjooned üles ja alla. Laps lõikab välja hammaste vahekohad. Väljalõigatud hambad painutab laps kergelt allapoole. Laps lõikab punasest paberist välja keele ja kleebib suhu ehk volditud taldriku sisse ühele poolele. Võimalusel võib laps taldriku välisküljele lisada silmad (nt liikuvad silmad või joonistatud silmad) ja nina. Lapsed voolivad, maalivad, kleebivad kokku erinevaid toiduaineid, nt puu– ja köögiviljad (puuviljad: õun, pirn; köögiviljad: porgand, kurk, paprika, herned, kapsas), marjad (maasikas, mustikas) ning kommid, šokolaad, jäätis, karastusjook. Valmismeisterdatud toiduaineid saab meisterdatud suhu pista ning võistelda selles, kes oskab nimetada kõige enam tervisesõbralikke ja vähem sõbralikke valikuid. Õpetaja palub lastel pabersuhu panna näiteks ainult puuvilju või õpetaja ütleb, et pange suhu need toiduained, mida me peaksime sööma iga päev.

Laps valmistab ette kaks puuvilja, kaks juurvilja ja mõned kommid.

Laps kasutab erinevaid geomeetrilisi kujundeid, et valmistada juur-ja puuvilju ning muid toiduained (n. porgand, õun, piimapakk jne).

Laps valmistab ette vähemalt 10 erinevat toiduainet.



Tegevus 4 “Toiduained vanadest ajakirjadest”

Vahendid: Eelnevalt valmistatud pabersuu

Lapsed otsivad ajakirjadest erinevaid toiduainete pilte ja lõikavad need välja.

Õpetaja ütleb, millise toiduainetegrupi toiduained pabersuhu panna. Näiteks palub õpetaja pabersuhu panna juurvilju.

Õpetaja on valmistanud mõned sõnasildid: PUUVILJAD; JUURVILJAD; PIIMATOOTED. Laps võtab sõnasildi ja loeb, millise toiduainetegrupi sööke ta pabersuhu paneb.

Õpetaja on valmistanud mõned sõnasildid: PUUVILJAD; JUURVILJAD, PIIMATOOTED; LIHATOOTED, TERAVILJAD. Laps võtab sõnasildi ja loeb, millise toiduainetegrupi sööke ta pabersuhu paneb.


Tegevus 5 “Kui palju hambaid?”

Vahendid: Eelnevalt meisterdatud pabersuu

Iga laps loendab, mitu hammast tal on ja märgib need vastavalt pabersuule. Kui lapsel on suus näiteks 6 ülemist piimahammast, siis saab peita pabersuu ülalõual neli hammast ära (nt kleepmassiga suulakke kinnitada, et neid hiljem jälle lahti võtta, kui uued hambad lisanduvad).

Laps loendab oma hambad ja märgib pabersuul puuduvad hambad (kui on).

Laps loendab oma hambad ja märgib pabersuul puuduvad hambad ristiga (kui on). Kui puuduvad hambad on märgitud, loendatakse, mitu hammast on pabersuul ja mitu hammast on lapsel. Laps ütleb kumbal on rohkem hambaid - pabersuul või lapsel.

Laps loendab oma hambad ja märgib pabersuul puuduvad hambad ristiga (kui on). Kui puuduvad hambad on märgitud, loendatakse, mitu hammast on pabersuul ja mitu hammast on lapsel. Laps ütleb kumbal on rohkem hambaid - pabersuul või lapsel. Laps sõnastab mitme võrra on rohkem/ vähem hambaid pabersuul.




Tegevus 6 “Toidupüramiid”

Vahendid: Pilt toidupüramiidi kujust, ajakirjadest väljalõigatud toiduainete pildid

Toiduainete rühmitamine toidupüramiidi. Vaata toidupüramiidi siit: https://tervisliktoitumine.ee/toidupuramiid-on-tervisliku-toitumise-alus/


Ajakirjast lõigatud pildid piimatoodetest ning puu- ja juurviljadest. Seejärel rühmitab laps kahe tunnuse alusel: puuviljad/köögiviljad + piimatooted.

Ajakirjast lõigatud pildid: liha- ja piimatooted, puuviljad/köögiviljad. Seejärel rühmitab 3 tunnuse alusel: puuviljad/köögiviljad + lihatooted/piimatooted + teraviljad

Ajakirjast lõigatud pildid: liha- ja piimatooted, puuviljad/köögiviljad. Seejärel rühmitab 4 tunnuse alusel: puuviljad/köögiviljad + lihatooted/piimatooted + teraviljad + maiustused

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar